2015. szeptember 20., vasárnap

A csodamasina

Lassan két hete, hogy egy régi ismerősünk költözni kezdett. Egy életet kellett bedobozolni - nem először, de talán végre utoljára. Mentünk hát segíteni, két napot dobozoltunk vele (amolyan Tóthék formán).
Szép lassan előkerült az a sok minden, ami most nagyobb meglepetésnek bizonyult, mint amikor még igazi ajándék volt; előkerültek az üvegekbe zárt, töpörödöttre aszalódott lekvárok és öntudatra ébredt zölddió-befőttek; és előkerültek azok a háztartási gépek, amikkel csak többen vagyunk otthon, mert egyszerűbb az élet nélkülük.
Ezt a nézetet osztotta a tulajdonosuk is, így került hozzánk a kenyérsütő gépe. Amint alaposabban szemügyre vettem, beleszerettem. Rákerestem a neten a használati utasításra, amit (a szlovák nyelvű gombokat leszámítva) igazán egyszerű volt értelmezni. Kerestem recepteket is, és kiválasztottam a legszimpatikusabbat. Hááát, nem nyert. Aztán vettem előre bekevert kenyérlisztet - könnyű volt vele dolgozni, hiszen csak belezuttyintottam a gépbe a felét, meg egy kis vizet, aztán ennyi volt. De megint arra jutottam, hogy mégiscsak az a legjobb, ami tisztán hazai. Úgyhogy kikísérleteztem egy saját variációt, és nagyon-nagyon jó lett: jó kis izmos, de könnyű, szépen szeletelhető és finom!
Szóval, ha kenyérsütő gépben készül a kenyér, nagyon fontos a hozzávalók sorrendje, már tudniillik az, hogy milyen sorrendben tesszük őket bele a gépbe. A következő recept hozzávalói a belevalók sorrendjében szerepelnek.
Íme:
 
Magos házi kenyér
(Kenyérsütő gépben)
 
Hozzávalók:
  • 300 ml víz
  • 1 ek só
  • 2 ek olaj
  • 500 g liszt (fele világos, fele vegyes)
  • 1 ek búzasikér
  • 1-2 marok magkeverék (elhagyható)
  • 1 ek római kömény (elhagyható)
  • 1 cs szárított élesztő
 
A hozzávalókat a fenti sorrendben beleteszem a kenyérsütő gépbe (a lisztet mindig szitálom). Klasszikus programon sütöm, nagy kenyérként, sötét színűre sütve.
Az utolsó kelesztési idő után utoljára nyithatom ki a gép tetejét, különben összeesik a kenyérke. A tésztám tetejét bevagdosom, megkenem egy kis vízzel, szórok rá egy kis magfélét, végül egy kis lisztet szitálok rá (csak az esztétikum kedvéért), aztán hagyom, hogy lefusson a program (a teljes ideje 3:30).
Ha kész, egy kicsit hagyom pihenni, majd kiműtöm a formából.
 

1 megjegyzés:

  1. Ó,ne is mondd! Sokat kísérleteztem anno a kenyérsütő géppel.Volt siker és sok kudarc.Most valahogy takarékpályán van már egy ideje, valószínüleg a nyári hőség miatt,mert én nem a kenyérsütőben sütöm meg az ott megdagasztott kenyeret,hanem cseréptálba teszem a masszát. Nekem ez nagyon bejött.
    Nagyon guszta a kenyered!!!!

    VálaszTörlés